Nem mindenki van olyan szerencsés helyzetben, hogy örömmel érkezik meg minden nap a munkahelyére. Annak, hogy mi okozza a díszkomfort érzetet valakinek egy adott helyen, több oka is lehet. Rendkívül rosszul tudja magát érezni az ember egy olyan csapatban, ahol nem fogadják be, nem segítik, van hogy még szóra sem méltatják. Pedig kezdetben, amikor valaki új helyre, új pozícióba kerül, nagyon is fontos, hogy támogató légkör vegye körbe annak érdekében, hogy a szükséges ismereteket gyorsan és hatékonyan elbírja sajátítani. Különösen stresszes lehet, ha a közvetlen főnök száll rá az emberre. Az állandó kioktatás, elégedetlenség, beszólogatás bizony könnyen rányomhatja a bélyegét a dolgozó munkateljesítményére is, nem csak a munkakedvére. Sokan azért élik meg stresszként a munkát, mert nem szeretik, amit csinálniuk kell. Valóban nehéz úgy jó végezni a dolgunk hosszútávon, hogy már a feladat gondolatától is fel áll a szőr a kezünkön.

Milyen következményei lehetnek a munkahelyi stressznek? Számos kutatás kimutatta már, hogy bizony rendkívül egészségkárosító hatása is lehet annak, ha valaki sokszor feszült és ideges a munkahelyén. Legyen szó bármilyen stresszről az életben, bizony szoros kapcsolatban állnak az egészségügyi problémákkal. A hosszantartó feszültség, nyugtalanság kihathat a teljesítőképességre, a koncentrációra, kimerültséget eredményezhet, és számos egyéb testi panaszt, tünetet is produkálhat. Súlyos a helyzet, ha már nem csak a munkában, de otthon is azon aggódik az ember, hogy fog tudni helytállni a rázúduló feladatokban, és még aludni, pihenni se tud ezektől a gondolatoktól.

Hogyan kezeljük hatékonyan a munkahelyi stresszt? Első körben érdemes arra rájönnünk, hogy pontosan mi is okozza esetünkben a problémát. Személyiségünkből fakadhatnak a gondok, vagy a ránk háruló feladatoktól, vagy esetleg a munkatársak miatt érezzük magunkat rosszul folyamatosan? Amikor tudjuk a választ, már könnyebb lépni valamilyen irányban. Akár milyen konfliktus kerülő emberek vagyunk, bizony lépnünk kell a saját érdekünkben, és megbeszélést kezdeményezni a kollégáinkkal, vagy a főnökünkkel annak érdekében, hogy a helyzet javulhasson. Tegyük otthonossá az irodánkat, asztalunkat! Végezzünk hatékony időbeosztást, és tervszerűen próbáljuk elvégezni a napi teendőinket, még ha ennek az is az ára, hogy kezdetben kicsit hamarabb megyünk be vagy épp tovább maradunk. Nyugodtan tartsunk szünetet a munka közben, amikor néhány percre kikapcsolunk, és másra gondunk, mint az előttünk álló feladatokra. Próbáljuk elengedni a fülünk mellett a bántó megjegyzéseket, és csak azokon elgondolkodni, amik pozitív kritikának számítanak.

Amennyiben egyik felsorolt kis praktika sem bizonyul hatásosnak, érdemes elgondolkodni az új munkahely keresésén. Természetesen nem mindenki van abban a helyzetben, hogy bármikor felállhat egy székből, és új állást kereshet, de érdemes folyamatosan nézelődni a munkalehetőségek között, és készülni a váltásra. Mindig az egészségünket tartsuk szem előtt, még ha ennek egy új munka is az ára!