Akár csak a világ számos pontján, hazánkban is egyre több embert érint valamilyen ételérzékenység. Tény és való, akinél most állapítják meg ezt a betegséget, az még szerencsésebb helyzetben van, hiszen egyre több olyan terméket dobnak piacra, amikkel helyettesíteni lehet az érzékenységet okozó ételcsoportot. Régen azért ez még elképzelhetetlen volt. Aki érzékeny lett valamire, az általában onnantól kezdve nem ehetett semmit, ami az adott élelmiszer felhasználásával készült. Sokkal több lemondással járt tehát, mint napjainkban, hiszen most egy kicsit nagyobb anyagi ráfordítással azért elég sok mindent tudnak az érzékeny emberek is fogyasztani. Szerencsére!

Magyarországon is sok embert érint a gluténérzékenység, vagy más néven lisztérzékenység. Aki ezzel a betegséggel küzd, annak szervezetében a glutén fogyasztása a felszívódásban okoz a legnagyobb problémát, aminek tünete lehet a puffadás, a hasfájás, a hányás, a hasmenés, vagy épp a nyelőcső égető érzése. Akkor is lehet erre a betegségre gyanakodni, hogy ha nőgyógyászati problémák, vagy bőrpanaszok jelentkeznek, de a csontritkulás, és a fogak rohamos romlása is gyakori tünete lehet. Elég elterjedt tévhit még ma is, hogy a gluténérzékenység csak kisgyermekkorban jelentkezhet. Sajnálatos módon a felnőtteknél is benne van még a pakliban, hogy lisztérzékenységet diagnosztizálnak majd egyszer náluk. Szerencsére a helyes étkezéssel teljes életet lehet élni, a kellemetlen panaszok jelentkezése nélkül.

Mik tekinthetőek a gluténmentes étkezés főbb szabályainak? A legfontosabb természetesen a glutén teljes elhagyása. Érdemes utánajárni alaposabban, hogy mely élelmiszerek tartalmaznak, akár csak nyomokban is glutént. Mivel elég sok mindenhez használ a magyar konyha lisztet, így célszerű a különböző, gluténmentes lisztkeverékekből bevásárolni, és azokkal elkészíteni kedvenc ételeinket. Az ilyen lisztek általában rizsből, kukoricából, vagy akár hajdinából is készülhetnek. Érdemes azonban előre tudnunk, hogy mit is akarunk majd sütni ezekből a speciális, gluténmentes lisztkeverékekből, hiszen mást és mást ajánlanak a kenyér sütéshez, a kalácskészítéshez, vagy épp a habaráshoz.

Lisztérzékenység esetében célravezető szabály lehet bevezetni a napi ötszöri érkezést is. A három főétkezés mellé így két kis étkezés szorítható be, ahol lehet majd egy kicsit nassolni. A szervezet ennek hatására képes lesz a lehető leghatékonyabban felhasználni a szükséges tápanyagokat. Ne feledd, nem áll meg az élet, ha kiderül, hogy nálad vagy egy szerettednél gluténérzékenységet állapítanak meg. Egy kis plusz anyagi és idő ráfordítással lehet egészségesen és finoman étkezni!